Stavebníkem dnešního kostela, poprvé písemně doloženého jako farní v roce 1352 (farář Tomášek), byl nejspíše Sázavský klášter, jemuž vesnice náležela již v období raného středověku. Z tohoto důvodu lze předpokládat, že ve vsi existovala i starší svatyně, jejíž založení se dle místní tradice klade do roku 1056. Tuto hypotézu by mohla podporovat románská konzola z červeného pískovce, na které je zobrazena hlava s vypouklýma očima a náhrobek na hřbitově, pro který byla využita románská hlavice, obě památky pocházejí z počátku 12. století. Bližší informace o této stavbě však nejsou známy.
Nově postavený gotický kostel z 1. poloviny 14. století se skládal z krátkého polygonálního presbytáře a plochostropé lodi obdélného půdorysu, k jejíž severní stěně byla přistavěna sakristie, přecházející v horní části do bedněné konstrukce zvonice, zaniklé během rekonstrukce kostela na počátku 20. století.V letech 1421 - 1622 sloužil kostel jako utrakvistická svatyně. Během této doby byl na počátku 16. století přestavěn. Další úpravy, dle datovaného portálu do věže, proběhly v roce 1696. V období po třicetileté válce se kostel stal střediskem duchovní správy pro velkou část Českobrodska, zejména v době působení faráře Jana Fridricha Ambrosia († 1707) a Floriána Josefa Mikulovského († 1746), za kterého vznikla tradice pečení Božích milostí (na Velikonoční pondělí), která se odsud rozšířila do celého Rakousko-Uherska. V letech 1906-07 byla uskutečněna již zmíněná novogotická přestavba kostela do současné podoby podle návrhu architekta Gabriela z Prahy. Během přestavby byly bohužel nenávratně zničeny některé autentické detaily jako gotická vazba krovu nebo původní podoba západního průčelí lodi. V roce 1930 byl kostel opraven a byla do něho zavedena elektrika, v letech 1971-72 bylo obnoveno podsebití věže.
Jednolodní obdélný kostel s polygonálně ukončeným presbytářem a hranolovou věží po severní straně. Věž je v přízemí zděná, v patře bedněná a krytá jehlancovou střechou. Na jižní straně lodi se dochoval vstupní gotický portál, nerovnost západního průčelí nejspíše dokazuje existenci zaniklé západní předsíně nebo věže. V západním průčelí je novogotický vstupní portál z roku 1906 se dvěma soudobými sochami andělů po stranách.
Presbytář je sklenut jedním polem paprsčité žebrové klenby na jehlancové konzoly, původně vybíhající do dlouhých útvarů polygonálního profilu. V lodi je dřevěný kazetový strop s malbami z počátku 20. století a barokní zděná kruchta z roku 1696. Původní sakristie v přízemí věže je kryta trámovým stropem. Nad vítězným obloukem je velký nástěnný obraz Poslední večeře Krista z konce 19. století, inspirovaný obrazem od Leonarda da Vinciho, nesený dvěma anděly.
Zařízení i vybavení kostela je převážně barokní. Hlavní oltář* je rokokový z roku 1752 a určený byl původně pro kostel Nanebevzetí Panny Marie v Tismicích. Dle poslední vůle své matky Veroniky Pečené ho nechal zhotovit tuklatský farář P. František Pečený,v roce 1756 byl ale zakoupen pro kostel ve Skramníkách. Doplněn je obrazem Stětí sv. Jana Křtitele od Láďi Nováka ze Žher z roku 1917 a ukončen nástavcem se sousoším Nesvětěší Trojice. Z roku 1756 pochází boční oltář sv. Jana Nepomuckého s dnes odcizenou bohatou plastickou výzdbobou i oltářním obrazem na epištolní straně a bohatě řezbářky zpracovaná kazatelna na evangelijní straně. Z obrazů vyniká obraz* Sedmibolestné Panny Marie z roku 1759 v rokokovém rámu a na protější stěně ve steujném rámu obraz Krista korunovaného trním (Ecce Homo) od Adolfa Liebschera z roku 1887 a obraz Příbuzenstvo Páně z 2. poloviny 17. století. Cínová křtitelnice* (vysoká 68 cm) zřejmě z roku 1704 (1677?) ještě vychází ze základního typu renesančních křtitelnic ve tvaru obráceného zvonu, opatřená zoomorfními nohy s maskarony, zhotovena byla v blíže neurčené pražské dílně. Na severní stěně je pozůstatek oltáře Panny Marie z roku 1854, z něhož se dochovala pouze soška Panny Marie. V interiéru kostela jsou druhotně zazděny dva renesanční náhrobníky:
Na kruchtě jsou varhany, původně z roku 1780 od Pavla Františka Horáka, z kterých se dochovala pouze skříň, a v ní stroj z roku 1908 od pražské varhanářské dílny Josef Rejna & Josef Černý. Ve věži kostela jsou zavěšeny dva zvony:
Od 1. ledna 2005 filiální kostel spadající pod správu Řimskokatolické farnosti Pečky v Kolínském vikariátu. Bohoslužby se konají druhou a čtvrtou sobotu v měsíci od 16:00 hodin v období platnosti středoevropského času (zimního) času a od 18:00 hodin v období středoevropského letního času.
Kostel Stětí sv. Jana Křtitele byl spolu s areálem fary, ohradní zdí s bránou a márnicí zapsán 3. 5. 1958 do Ústředního seznamu nemovitých kulturních památek ČR pod číslem 17333/2-850.
Poche E. a kol.: Umělecké památky Čech 3. Praha. Vydalo nakladatelství ČSAV Academia, 1980.
Kutil J.: Nápisy okresu Kolín, diplomová práce, str. 74, 125, 136 a 137. Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická. 2012.