Původní výpravní budova českobrodského nádraží byla od architekta Antona Jünglinga z roku 1845, postavená stavební firmou bratří Kleinů, a nacházela se několik metrů před současnou odbavovací budovou (směrem do kolejiště). V letech 1927–9 byla nahrazena novostavbou podle projektu od architekta Jana E. Kouly (syna významného českobrodského architekta Jana Kouly) ve slohu geometrické moderny s prvky kubismu. Typickým prvkem pro tuto budovu je výrazné členění průčelí plastickými omítkovými pásy. Stavbu provedla pražská stavební firma Františka Jilemnického, řemeslnické práce byly zadány povětšinou místním firmám (pokrývačské práce Josefu Zemanovi, zámečnické práce Josefu Hájkovi, klempířské práce Karlu Benešovi, natěračské práce Karlu Znamenáčkovi atd.).
Do dnešní podoby byl objekt upraven v letech 1954-55 v souvislosti se ztrojkolejněním a elektrizací trati Praha – Kolín, kdy byla zbourána bývalá výtopna, přistavěna úschovna zavazadel a vybudována nástupiště s podchodem.
V roce 2010 byla budova opravena tehdejším majitelem, České dráhy a.s., a 1. července 2016 se stala majetkem státní společnosti Správa železniční dopravní cety.
Dvořák M.: Český Brod, stručné dějiny a umělecké památky. Městský úřad Český Brod 1992.
Železniční nádražní budova se nachází ve východní části města.
GPS: 50°4'35.690"N, 14°51'57.200"E
Volně přístupné