Cesty a památky

Kolínsko » Kolín » železný most (zaniklý)

železný most (zaniklý)

Kolín, Industriál, Mosty

Povolení pro stavbu železného mostu v Kolíně vydalo okresní hejtmanství 3. srpna 1878 a stavba podle návrhu architekta Jana Mayera byla zahájena již v říjnu téhož roku. Pilíře a nájezdové rampy vystavěla stavební firma Františka Kozáka a v dubnu 1879 začala montáž železné konstrukce, kterou dodala Vojtěšská huť z Kladna, stejně jako lávku na Kmochův ostrov. Dne 27. července byl most zkolaudován a vysvěcen a na počátku srpna byl předán do užívání veřejnosti.

Most měl délku 179,29 metrů, šířku 6,13 metrů a mostní konstrukce byla nesena ve výšce 3 metry nad hladinou Labe na dvou pilířích. Jeden pilíř byl založen uprostřed hlavního toku Labe, druhý na Hořejším (tehdy Střeleckém) ostrově, na který z mostu vedlo schodiště k oblíbené výletní restauraci. Vozovka mostu byla uválcována a chodníky po stranách byly z dřevěných prken. Pod mostem bylo zavěšeno potrubí na přívod pitné vodu pro celé Zálabí.

Na zálabské straně most vycházel ze Svatovítského (dnes Jiráskova) náměstí a ústil na městské straně proti železničnímu přejezdu. Tak jako na původním dřevěném mostě, který stával v místech dnešního Masarykova mostu, tak se i na tomto mostě vybíralo mýto. Mýtný byl na městské straně a vybíral 8 krejcarů za 1 ks tažného dobytka, 4 krejcary za dobytek mimo spřežení, 2 krejcary za osobu s károu, trakařem nebo ručním vozíkem, 1 krejcar pěší osoba a osoba s nůší. Pohřební průvod platil paušálně 5 až 10 krejcarů podle množství smutečních hostů. Od placení mýta pak byli osvobozeni c. k. vojáci, finanční stráž, četníci, školní mládež cestou na výuku a z výuky, osoby na voze či na koni. Placení mýta bylo zrušeno ve dvou fázích, pro pěší od 1. ledna 1884 a pro povozy v roce 1901.

Frekvence na mostě byla poměrně hustá, v roce 1925 bylo napočítáno, že po něm projede okolo 1300 vozidel denně. Po otevření Masarykova mostu byl starý železný most uzavřen pro provoz 7. června 1927. Železnou konstrukci odkoupila kolínská firma Mazač, která od 10. září 1928 do 6. června 1929 most rozebrala. Do konce roku 1929 byly sneseny i kamenné pilíře a zrušena obě předmostí.

Fotogalerie

Kolín - zaniklý železný most (cca 1920, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most, vyústění na Zálabí (počátek 20. století, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most, nástup na městské straně (poč. 20. století, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most, pohled ze strany města (cca 1920, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most, pohled ze strany Zálabí (cca 1920, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most z věže kostela sv. Víta (cca 1920, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most (cca 1920, SOkA Kolín)Kolín - zaniklý železný most, trhovkyně (1900, SOkA Kolín)

Zdroj informací

Kronika města Kolína.

Mapa

Poloha

Most stával asi 80 metrů proti proudu Labe od Masarykova mostu, vedl přes Hořejší ostrov a ústil přímo na Jiráskovo náměstí.

GPS: 50°1'44.240"N, 15°12'19.812"E

V tomto městě ještě naleznete

O nás

Ohlasy

Napište nám

texty a foto Roman ŠULC, video a střih Jan KUBKA, www Tomáš ADÁMEK