Úvahy o výstavbě lávky, která by spojila dnešní Kmochův ostrov se Zálabím, se objevují již koncem 19. století. První takový návrh předložil majitel Podskalského mlýna Václav Radimský v roce 1883. Znovu se záležitost projednávala na schůzi městské rady 7. července 1886, kde bylo dokonce oznámeno, že se stavbou dřevěné lávky začne ještě téhož roku. Stavba se však nikdy nezrealizovala, ačkoliv se i v dalších letech pravidelně tento požadavek projednával na zasedáních městské rady. Pro přepravu obyvatel směrem do Borků proto byl z ostrova zřízen přívoz. Znovu se plán na stavbu lávky oživil až v roce 1927, kdy se uvažovalo o jejím vybudování ze starého, právě rušeného železného mostu, který nahradil současný Masarykův most. Tento plán se ale nakonec pro ekonomickou neefektivitu nerealizoval a v nadcházejících letech se již o lávce neuvažovalo. Současná visutá lávka byla postavena v letech 2004-05 a spojením se starou lávkou umožnila zpřístupnit Zálabí přímo z centra města. Lávku projektovala společnost Rybák projektování staveb, spol. s.r.o. a zhotovila ji společnost DS EXMOST spol.s..r.o.
Celková délka lávky činí 220 metrů, vlastní přemostění o délce 159 metrů rozdělují dva ocelové pylony na tři pole o délkách 30, 99 a 30 metrů. Mostovka se skládá ze železobetonových segmentů dlouhých 3 metry, její šířka činí 3,5 metru a mostovka je v zimě vyhřívaná topnými kabely (automatické spouštění pomocí čidla). Spodní úroveň mostovky nad maximální plavební hladinou je 6 metrů, zátěžová zkouška byla provedena osmi nákladními automobily o celkové hmotnosti 76 tun.
Pejša J.: Technické památky města Kolína. Vydalo Město Kolín 2015.
Kronika města Kolína.
Visutá lávka spojeje Kmochův ostrov se Zálabím.
GPS: 50°1'55.033"N, 15°11'48.305"E
Volně přístupné