Na tehdejší Dolní ostrov (původně nazývaný Oběšenec) vedla původně dřevěná lávka, která umožňovala přístup na místo konání mnoha společenských akcí a později i sokolských promenádních koncertů. Ačkoliv již v roce 1872 byla shledána poměrně chatrnou, až v lednu roku 1885 schválila městská rada výstavbu nové železné lávky, stojící o několik metrů proti proudu výše než lávka původní. K tomu bylo třeba vykoupit potřebný pozemek od pana Hulíka a založit kamenné pilíře, které v březnu téhož roku vystavěl místní stavitel J. Sklenář*). Na ně pak byla osazena železná konstrukci lávky o hmotnosti 38,6 tun, kterou dodala a na místě smontovala Vojtěšská huť z Kladna. Lávka byla dokončena již na počátku května roku 1885 a od 7. května se začalo vybírat mýtné za přechod na ostrov ve výši 2 krejcarů, později snížené na 1 krejcar (například v roce 1892 se na mýtném takto vybralo 389 zlatých a 12 krejcarů). Na ostrovním konci byla lávka původně ukončena schodištěm, které bylo v roce 1894 nahrazeno rampou, aby se usnadnil přístup i méně pohyblivým občanům. Na městské straně se přístup na lávku uzavíral na noc vraty. Pikantní je v tomto ohledu zápis ze zasedání městské rady 27. července 1904, kde bylo usneseno upravit vrata tak, aby se v noci na ostrov nemohly dostávat kočky z okolních domů. Lávka byla opravena v roce 2015, kdy dostala novou mostovku a osvětlení, původní charakter ale byl zachován.
V roce 2005 byl Kmochův ostrov spojen novou visutou lávkou se Zálabím, čímž vzniklo zcela nové spojení této části města s centrem.
*) Jméno stavitele pilířů je uvedeno kronice města Kolína jako Jan Sklenář (později v Kolíně známý stavitel), v účetní knize ke stavbě lávky je ale uvedeno jméno Josef Sklenář (zřejmě se jedná o chybu, stavitel tohoto jména se před tím ani potom v Kolíně nevyskytoval).
Lávka není památkově chráněná.
Pejša J.: Technické památky města Kolína. Vydalo Město Kolín 2015.
Lávka spojuje Kmochův ostrov s levým břehem Labe v prostoru železniční stanice Kolín zastávka.
GPS: 50°1'51.416"N, 15°11'45.041"E
Volně přístupné