Původní gotický kostel z 1. čtvrtiny 14. století, poprvé připomínaný v roce 1352 jako farní. Jeho stavebníky byli zemané z Bohouňovic a Peček (v roce 1333 se připomíná Zdislav z Peček), tehdejší majitelé vsi. Na sklonku 14. století byl zřejmě nevelký kostel přestavěn z iniciativy Mareše Saka z Bohouňovic a v roce 1517 (podle dendrochronologického datování trámů, podpírajících kamennou helmici) byla k západnímu průčelí přistavěna věž. Renesančně byl kostel přestavěn v roce 1580 za Pavla Hrabáně z Přerubenic, kdy byla nově zaklenuta loď a zřízena rodová hrobka pánů z Přerubenic. V letech 1669 - 1702 byla na objednávku Hanuše Bedřicha z Trauttmansdorfu přistavěna k jižní straně lodi raně barokní Mariánská kaple a pořízen současný krov lodi a presbytáře. V roce 1739 byla v ose presbytáře přistavěna sakristie a v roce 1819 byla k severní straně lodi přistavěna baronem Josefem Richardem Hrubým z Gelenj (Jelení) klasicistní oratoř s hrobkou Hrubých z Gelenj (Jelení). V roce 1940 byly zednickým mistrem Janem Petránkem opraveny fasády kostela, nové omítky obdržela věž až v roce 2004, kdy byl současně na ní umístěn kříž, posvěcený při dokončení opravy věže 31. října 2004 světícím biskupem Jaroslavem Škarvadou. V letech 2018-19 proběhla za finančního krytí 50 % nákladů úřadem městyse obnova fasád kostela, během které získal i současnou žlutou omítku (ačkoliv stavebně historický průzkum v roce 2018 potvrdil renesanční i barokní omítky v barvě červené) a nově červeně natřenou helmici na věži (dle vyobrazení z 19. století). V roce 2019 byl obnoven interiér oratoře nákladem rodiny Hrubých z Gelenj (Jelení), renovace interiéru ostatních částí kostela je plánována po roce 2021.
Jednolodní obdélný kostel s pravoúhlým presbytářem, obdélnou přízemní oratoří po severní straně, čtvercovou sakristií v ose, s obdélnou Mariánskou kaplí po jižní straně lodi a hranolovou věží vysokou 26 metrů před západním průčelím. Ta má v horním zvonovém patře velká lomená okna se zbytky gotické kružby a vrcholí pozoruhodnou zděnou osmibokou helmicí ve tvaru štíhlého jehlance s nárožními akrotériemi („ušima“) při jejím úpatí. V hřebenu střechy presbytáře je šestiboká sanktusníková vížka s cibulovou bání a v jeho východním štítu je kopie původního gotického kamenného kříže z 1. čtvrtiny 14. století. Mariánská kaple má okosená nároží a mělký zaoblený presbytář, v západní stěně je zazděna část renesančního náhrobníku Leonory Střelové z Rokyc († 1561), druhé manželky Václava Hrabáně z Přerubenic. Podezdívku sakristie tvoří v celém obvodu druhotně použité (nečitelné) náhrobníky Hrabaňů z Přerubenic z 16. století., zjištěné po sejmutí omítek v roce 2018. K severní straně presbytáře přiléhá obdélná oratoř s okosenými nárožími a mělkým dvojosým rizalitem v severní stěně, nad kterým je nízký trojúhelný štít na ploché atice. Oratoř je přístupna od západu samostatným obdélným portálem s kamenným ostěním lemovaným páskou.
Loď je sklenuta renesanční klášterní klenbou s dvojbokými výsečemi, stěny jsou hladké a okna segmentově uzavřená. Na západní straně je vložena barokní dřevěná kruchta se segmentově předpjatou střední částí, nesená dvěma dřevěnýma sloupky, zdobenými jednoduchou řezbou. Z pod kruchty je vstup do podvěžního prostoru sklenutého křížovou klenbou s hřebínky a oválným svorníkem. Na východní straně lodi je hrotitý triumfální oblouk, oddělující ji od presbytáře, sklenutého na klínové konzoly jedním polem gotické křížové klenby z 1. čtvrtiny 14. století. Na presbytář navazuje sakristie, sklenutá barokní křížovou klenbou, spočívající na masivních přístěnných pilířcích. K severní straně presbytáře přiléhá oratoř Hrubých z Gelenj (Jelení), sklenutá jedním polem plackové klenby, v jejímž středu je oválné pole s freskou letících andělů od kutnohorského malíře Kašpara Peschka z roku 1819, obnovená v roce 2019. Jižní stěna lodi se širokou arkádou se stlačeným obloukem, lemovanou profilovanou šambránou, otevírá do Mariánské kaple. Ta je sklenuta plackou, nesenou v závěru dvojicí pilastrů s profilovanými hlavicemi. Stěny kaple člení slepé stlačené arkády, po stranách té jižní je dvojice půlkruhových nik sklenutých konchami. V nich jsou malá, příčně oválná okénka, uzavřená kovanými zvlněnými mřížemi; jižní okénko je zazděno.
Zařízení kostela je velmi rozmanité. Hlavní pseudogotický oltář z roku 1838 je opatřen mladším obrazem Nanebevzetí Panny Marie z roku 1877 od Václava Vysekala a doplněný dvojicí klečících andílků a po stranách ikonami Kristus Pantokratór a Panna Marie Hodégéstria z 19. století (ruské provenience). Torzo barokní kazatelny pochází z roku 1739, poprseň je v lodi kostela užívána jako kryt pulpitu. V lodi je volně stojící skupina soch světců z 19. století, pocházejících ze zrušených bočních oltářů a kříž s Kristem z roku 1808, který kostelu daroval pečecký kupec Jan Faltys. Nad hlavním vstupem je pozdně barokní obraz Ecce Homo z konce 18. století, nad vstupem do Mariánské kaple pak obraz Svaté rodiny z roku 1700. V Mariánské kapli je na oltáři z roku 1924 tzv. Madona Pečecká* z 30. let 18. století, údajně dílo neznámého vídeňského řezbáře (je to ovšem málo pravděpodobné, neboť jde o kopii tzv. Madony Kutnohorské). V oratoři Hrubých z Gelenj (Jelení) je dočasně uložen originál kamenného kříže ze střechy kostela a několik náhrobníků majitelů zdejšího panství:
Na kruchtě jsou varhany z roku 1917 od Josefa Melzera a v dubové stolici z roku 1562 ve zvonovém patře věže jsou zavěšeny dva zvony:
Filiální kostel spadající pod správu Římskokatolické farnosti Kolín v Kolínském vikariátu. Bohoslužby se konají každou neděli v 9:30 hodin a každý čtvrtek v 16:00 hodin.
Kostel Narození Panny Marie byl 31. prosince 1965 spolu s ohradní zdí s bránou a sochou sv. Jana Nepomuckého zapsán do Ústředního seznamu nemovitých kulturních památek ČR pod číslem 38010/2–706.
Poche E. a kol.: Umělecké památky Čech 1. Praha. Vydalo nakladatelství ČSAV Academia 1977.
Kutil J.: Nápisy okresu Kolín, diplomová práce, str. 87, 129, 305 a 338. Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická. 2012.
Patrný M.: Stavebně historický průzkum kostela Narození Panny Marie Červené Pečky. 2010